han-yvonne-SriLanka

Sri Lanka 02 dec.2014

2 dec 2014

Vandaag een mooie dag gehad. S'morgens naar een tempelcomplex, waar we deze keer per fiets het terrein over gingen. Die fietsen hadden maar 1 stand qua trappen die erg zwaar was, dus dat viel niet mee. Maar wel hele mooie dingen weer gezien, zoals, Buddha beelden en tempel restanten. Een leuke ochtend was het. S'middags na de lunch zijn wij met 4 medereizigers in een Safari-jeep gestapt, om de bevolking en t platte land van Sri Lanka van dicht bij te bekijken. We lagen regelmatig in een deuk, want de jeep reed over hobbelige zandweggetjes en modderpaden. Dus vloog je bijna door de jeep af en toe. We hebben heel veel gezien, simpele huisjes, mooie huizen, veel dieren. Waaronder varanen, leguanen, apen zeearenden, mongoes(een soort marter), slangetjes, olifanten, pauwen, mariboes, kameleons, ooievaars en een toekan. Verder nog talloze vogels , waaronder nachtegalen, bee-eters en ijsvogels. T was een superdag vonden wij met heel veel mooie dingen en veel plezier

Sri Lanka 01 dec.2014

Vandaag 1 dec. 2014 een hele mooie dag gehad. We zijn na ongeveer 3 uur rijden vanuit Trincomalee in Sigiriya om de beroemde Leeuwenrots te beklimmen . In de 5e eeuw was dit het koninklijk complexvan koning Kasyapa. Het paleis bevond zich boven op een rots.De restanten zijn nu nog te zien. De Leeuwenrots die op de top een hoogte heeft van 200 meter, werd als schuilplaats gebruikt door de koning. We zijn vanaf de ingang naar de ruïnes gelopen en daar begon eigenlijk het echte werk. T was een fikse klim van 1202 treden, waarvan wij tweeen tot 3/4 kwamen. Han heeft op ongeveer de helft van de tocht nog met de groep een ijzeren wenteltrap beklommen en weer afgedaald. Daar waren fresco's te zien. Die trap heb ik maar even over geslagen, Was mij te open en te srijl. De laatste klim was een ijzeren trap langs de rostwand zigzaggend omhoog. Wij waren al tevreden dat we t tot onderaan de Leeuwenrots hdden volbracht. T was bloedheet 31C° en zeer vermoeiend. Maar we zijn trots op ons zelf!. 9 van de 15 in onze groep hebben de laatste klim wel gedaan. T was echt een schitterende dag, een prachtig uitzicht om ons heen! Na de lunch op naar t hotel. Een kamer met prachtig uitzicht op een meer.

Sri Lanka 29/30nov. 2014

29/30 nov. 2014.Vandaag vertrokken uit Anuradhapura, richting Trincomalee. Onderweg verschillende foto stop.

Bij o.a.een gigantische boom met enorme lange luchtwortels, Sawa's, meren met waterplanten, waaronder water spinazie.Een paar keer onderweg moest de bus stoppen vvor een kudde koeien die midden op de weg liep.

Later een koffiestop bij een voormalig Nederlands handelskantoor, genaamd de Dutch Bank Cafe. Gelijkertijd onze lunch hier besteld voor later op de dag. Na de koffie op weg naar de Hindoestaanse tempel, die gewijd was aan de Hindoegod Shiva. Helaas was de tempel in onderhoud, dus konden we niet alles bekijken. De weg naar de tempel was een wandeling langs het oude Nederlandse fort. De weg had een behoorlijk steigingspercentage.Terug naar t Dutch Bank Cafe voor de lunch en hierna naar t volgende hotel. Prachtig gelegen aan t strand, aan de oostkant van t eiland. Het hotel is weer helemaal herbouwd na de Tsunami in 2004. Heerlijk gezwommen in t zwembad. Helaas niet in zee want de stroming is te gevaarlijk in de moessontijd.

De volgende dag met 5 tuk tuk's richting een lagune gereden, waar we in 3 bootjes op zoek gingen naar krokodillen. We hebben er één gezien, dat wil zeggen, zijn ogen en neus. Allerlei soorten reigers gezien en een aantal zeearenden, buffels, apen. Het is prachtig om door de mangrove bossen te varen. We kwamen even vast te zitten op een rots die onderwater zat. Maar na wat wrikken en gewichtsverplaatsing kwamen we uiteindelijk weer los. Omdat er donkere wolken dreigden zijn we weer terug gevaren. Maar t viel mee, een klein beetje regen. Voorbij de aanleg plaats kwam je bij t strand terecht met daar achter de zee. Onderwijl scheen de zon weer vol op en hebben we naar schelpen en koraal gezocht en krabbetjes gezien op t strand. Mooie foto's gemaakt en alles netjes laten liggen. Je mag het toch niet meenemen.S'middags bij t hotel toch nog even een enorme moessonbui gehad.Later was t weer lekker weer

Sri Lanka 28 nov. 2014

28 nov. 2014

Vandaag door de stad Anuradhapura gereden. Deze stad staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. T is een stad met een modern gedeelte en een deel is een oude ruïnestad met diverse cultuurlhistorische monumenten. We bezoeken oude opgravingen van een tempelcomplex, wat zeer uitgebreid was vroeger. Het bestond uit tempels en kloosters. De oudste tempel was ook een rotstempel, deze is de oudste van Sri Lanka. We liepen daar net als gisteren op blote voeten. Dit geeft aan: respect en dat iedereen gelijk is. Lastig en pijnlijk is t wel want je loopt op zand en stenen. We hebben geen eelt genoeg! Hier vandaan lopend naar een volgende tempel. Hier werd een ceremonie gehouden, waarbij de SriLankezen in t wit gekleed de tempel betraden, met in hun handen offerbloemen, zoals de Lelie en de Lotus. Wij werden ook voorzien van een bloem en mochten ook naar binnen. Heel indrukwekkend vonden wij dit. Buiten deze tempel staat een boom van 2355 jaar oud. Ondersteund door ijzeren met messing versierde pijlers. Iedereen moest even de boom aanraken. Dit bracht voorspoed! Bij de moeder van deze boom zou Buddha verlichting hebben bereikt en daarom komen er jaarlijks duizenden pelgrims. Ik (Yvonne) heb ook nog bij een monnik een bandje om mijn pols gekregen en een grijsgroene stip op mijn voorhoofd, dit brengt geluk! Hierna verder gelopen naar de indrukwekkende 92 meter hoge stupa Ruwanmellisseya, gebouwd in opdracht van koning Dutugamunu. De stupa verbergt meestal een relikwie helemaal binnenin, niemand weet wat er in zit. De stupa heeft een omtrek van 172 meter en er stonden 338 olifanten voor. Als je een rekensommetje maakte van t getal 338 kwam je uit op de 5 zintuigen. Vanmiddag in t hotel geluncht en even heerlijk gezwommen. Morgen trekken we weer verder naar Trincomalee.

Sri Lanka dag 1 t/m 4

24 nov. t/m 27 nov. 2014

Maandag 24 nov. naar Badhoevedorp, waar we de nacht doorbrachten in t Dorint hotel. Wat een geluk dat we dat gedaan hebben. Op t nieuws dinsdagmorgen zagen we dat op diverse plekken waar wij langs rijden totaal 14km file stond. Rustig opgestaan opgestaan en ontbeten en naar Schiphol. Om 14.40 vlogen we richting Dubai. Na een comfotabele vlucht in een Airbus A380-800, die maar half vol was, voor een tussenstop op Dubai. Hierna verder naar Sri Lanka. Geland om ned. tijd 04.00. op woensdag 26 nov. Met 15 personen in de groep reizen we per bus naar Negombo, waar ons hotel is. Eerst een paar uur geslapen en hierna een rondrit door de stad. Hier en daar gestopt voor wat foto's van o.a. een visafslag/markt. En zo zat de eerste dag van de vakantie er al weer op. Vandaag, 27 nov. vertrokken we naar de plaats Anuradhapura. Onderweg Sawas (rijstvelden) lagunes met drijfplanten, witte reigers en pauwen gezien. Eerst zouden we direct naar t hotel rijden, maar de zon brak door en de geplande excursie hebben we eerst gedaan naar Mihintale. Dit is een groot rotsen complex wat de eerste Buddhistische gebedsplaats in Sri Lanka was. Een enorme klim van officieel 1840 treden, maar wij (Han dus) hebben er 440 gedaan. Op blote voeten! Ik heb zelf een lagere rots beklommen i.v.m hoogtevrees.

Maar dat was ook nog pittig. Je had er een heel mooi uitzicht alle kanten op. Onze gids had het goed aangevoeld, we waren nauwelijks bij de bus terug toen t weer begon te regenen. We hadden een prachtige middag met de zon erbij! Om half zes in t hotel lekker onder de douche en heerlijk gegeten.

Welkom op ons reisblog

Hallo allemaal welkom op ons reisblog!

Dit keer gaat onze reis naar Sri Lanka. we vertrekken 24 nov. richting Schiphol.

We zijn zoals bij onze vorige reizen weer benieuwd wat we allemaal zullen zien.

Elk land is natuurlijk anders, maar er zullen ook overeenkomsten zijn door o.a. het Boeddhisme, Hindoeïsme en de Islam.

Op Sri Lanka zijn ook enorm veel edelstenen te vinden.

In 1972 werd Ceylon een republiek binnen het Britse gemenebest en werd de naam van het land gewijzigd in Sri Lanka

Sri Lanka staat bekend vanwege de productie en export vanthee,kinine,rubberenkokosnotenen heeft een progressieve en moderne industriële economie.(wikipedia)

We hopen dat iedereen weer mee kan genieten van onze belevenissen op deze reis.