han-yvonne-SriLanka

Sri Lanka 28 nov. 2014

28 nov. 2014

Vandaag door de stad Anuradhapura gereden. Deze stad staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. T is een stad met een modern gedeelte en een deel is een oude ruïnestad met diverse cultuurlhistorische monumenten. We bezoeken oude opgravingen van een tempelcomplex, wat zeer uitgebreid was vroeger. Het bestond uit tempels en kloosters. De oudste tempel was ook een rotstempel, deze is de oudste van Sri Lanka. We liepen daar net als gisteren op blote voeten. Dit geeft aan: respect en dat iedereen gelijk is. Lastig en pijnlijk is t wel want je loopt op zand en stenen. We hebben geen eelt genoeg! Hier vandaan lopend naar een volgende tempel. Hier werd een ceremonie gehouden, waarbij de SriLankezen in t wit gekleed de tempel betraden, met in hun handen offerbloemen, zoals de Lelie en de Lotus. Wij werden ook voorzien van een bloem en mochten ook naar binnen. Heel indrukwekkend vonden wij dit. Buiten deze tempel staat een boom van 2355 jaar oud. Ondersteund door ijzeren met messing versierde pijlers. Iedereen moest even de boom aanraken. Dit bracht voorspoed! Bij de moeder van deze boom zou Buddha verlichting hebben bereikt en daarom komen er jaarlijks duizenden pelgrims. Ik (Yvonne) heb ook nog bij een monnik een bandje om mijn pols gekregen en een grijsgroene stip op mijn voorhoofd, dit brengt geluk! Hierna verder gelopen naar de indrukwekkende 92 meter hoge stupa Ruwanmellisseya, gebouwd in opdracht van koning Dutugamunu. De stupa verbergt meestal een relikwie helemaal binnenin, niemand weet wat er in zit. De stupa heeft een omtrek van 172 meter en er stonden 338 olifanten voor. Als je een rekensommetje maakte van t getal 338 kwam je uit op de 5 zintuigen. Vanmiddag in t hotel geluncht en even heerlijk gezwommen. Morgen trekken we weer verder naar Trincomalee.